از گذشته‌های دور با شما بوده‌ایم و آینده را خواهیم ساخت …

تاریخچه فرش کاشی‌زاده

مرحوم میرزا علی اکبر کاشی‌زاده در سال 1265 از کاشان به قم مهاجرت کرده و به امر آموزش و تولید فرش پرداخت. به‌طور همزمان مادر ایشان نیز به آموزش خانم‌های بافنده اهتمام داشتند.

دسته گل تسلیت

مرحوم حاج غلامرضا کاشی زاده در سال 1287 در شهر مذهبی قم متولد شده و نزد پدر بزرگوارشان به فعالیت پرداخت. مرحوم کاشی‌زاده در تولید فرش با ارباب حسین جان کاشی و همچنین با مرحوم حاج حسین غفاری همکاری و تعامل نزدیک داشت. درحالی‌که در آن زمان افراد بسیار کمی به تولید فرش مشغول بودند، ایشان برای ترویج قالیبافی در شهر قم و اطراف آن از قبیل قنوات، بخش جعفرآباد ساوه و غیره فعالیت زیادی انجام دادند و از این نظر از جمله کسانی هستند که در توسعه قالیبافی در قم و اطراف آن سابقه‌ی خوبی دارند.

WhatsApp Image 2022-08-04 at 4.08.15 PM

هنر بافندگی فرش در خانواده کاشی‌زاده تداوم داشته و در حال حاضر پسر ایشان استاد حاج حسین کاشی‌زاده به تولید فرش‌های هنری اشتغال دارند. سخن و ایدئولوژی قلبی استاد چنین است:

هنرمند پیش بزرگان بلند اختر است

که اصل هنر از همه این جهان سرتر است

صاحب کمال را چه غم که هنر دنبال می­کند

اصل هنر خداست که هنرمند دنبال می­کند

استاد با تکیه بر سه اصل اصالت، صداقت و امانت یکبار دیگر افتخار آفرینی نموده و به عنوان یکی از پرافتخارترین تولیدکنندگان این مرز و بوم، موفق به خلق ریزبافت‌ترین فرش تمام ابریشم در ایران شد. او در دوازدهمین نمایشگاه فرش قم از این فرش رونمایی کرده است.

استاد حسین کاشی زاده

هم اکنون نسل چهارم فرش کاشی‌زاده توسط دو فرزند استاد حسین کاشی‌زاده دنبال می‌شود. پسر بزرگ ایشان حاج علی کاشی‌زاده در سال 1357 متولد شده است. وی با بیش از 30 سال تجربه در این امر جزء برترین و فعالترین تولیدکنندگان فرش دستباف تمام ابریشم قم شناخته می‌شود. هم اکنون ایشان به عنوان مدیر تولید در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و باعث افتخار است که این مجموعه به عنوان بزرگترین مجموعه تولیدی فرش دستباف ابریشم استان قم توسط اتحادیه فرش شناخته شده است.

همچنین پسر دوم استاد حسین کاشی‌زاده (پروفسور کاظم کاشی‌زاده) به عنوان مدیر ارتباطات بین المللی در این مجموعه فعالیت داشته و مسئولیت پروژه‌های برون مرزی، آی تی و … را برعهده دارد.

حاج علی کاشی زاده


پروفسور کاظم کاشی زاده

پروفسور کاظم کاشی زاده