آخرین اخبار فرش قم

فعالیت بیش از 60 هزار بافنده قالی در استان قم

همایش گره طلایی جهت ارج نهادن به تلاش و کوشش برگزیدگان هنر- صنعت فرش دستباف کشور هر ساله در قم برگزار می‌شود.

در این همایش از برخی بزرگان و فعالان در حوزه فرش دستباف کشور تقدیر می‌شود و تندیس گره طلایی و لوح یادبود به آن‌ها اهدا می‌شود.

دبیر همایش گره طلایی خبر داد: در تجلیل از فعالان عرصه فرش دستباف پنجمین همایش گره طلایی در قم برگزار می‌شود.

‌به گزارش خبرگزاری ‌ایسنا‌، محمدرضا رشتی‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری پنجمین همایش گره طلایی عنوان کرد: در قم ظرفیت‌های بالنده‌ای در تولید فرش دستباف وجود دارد.‌

با توجه به این ظرفیت‌ها پنجمین همایش گره طلایی به منظور تجلیل از برترین‌های عرصه فرش دستباف در قم 16 آذرماه در تالار مرکزی شهر قم برگزار خواهد شد.

 

صدور کارت بافندگی قالی برای 12 هزار نفر

وی در ادامه افزود: با پیگیری‌های انجام شده در قم برای 12 هزار نفر کارت بافندگی قالی صادر شده است.

همچنین در رابطه با تولید فرش دستباف در قم 360 واحد تولیدی فعال است. ضمن اینکه قم 250 هزار بافنده قالی دارد که تعداد زیادی از آن‌ها در خارج از قم فعال هستند. در حدود 60 هزار بافنده در قم بهترین برندهای فرش دستباف را تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: در رابطه با طراحی فرش‌ها نیز 110 طراح ماهر فرش در استان قم فعالیت دارند. با این حال هنوز اطلاع‌رسانی در مورد هنر فرش در قم ضعیف است و تاکنون نتوانسته‌ایم به خوبی جایگاه فرش قم را معرفی کنیم.

رشتی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: فرش قم در سال‌های اخیر از نظر طراحی و رنگ و کیفیت پیشرفت‌های خوبی را پشت سر گذاشته است.

ثبت ایده در طراحی فرش اهمیت زیادی دارد و باید راهکاری در مورد نقشه و مالکیت طرح فرش در قم شود. با توجه به اینکه فرش قم برند جهانی دارد، باید برای ثبت مالکیت طرح فرش به دنبال راهکارهای قانونی باشیم.

رشتی زاده همچنین افزود: باید ارزش و بهای واقعی فرش دستباف را نشان داد و با ثبت برندها در مصرف کنندگان نیز اطمینان خاطر ایجاد کرد.

ما در این همایش برآنیم از 7 فعال برتر فرش دستباف از جمله کارشناس اول فرش ایران و بافنده فرش صلح جهانی تقدیر کنیم. همچنین از 50 تن از فعالان در اتحادیه فرش و از تولیدکنندگان تجلیل خواهد شد.

امسال پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم از 13 الی 17 آذرماه در نمایشگاه دائمی استان قم برپا خواهد شد.

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *