فرش کاشی‌زاده

انواع فرش دستبافت از نظر جنس الیاف

فرش دستبافت یکی از محبوب‌ترین و ارزنده‌ترین انواع فرش می‌باشد که از گذشته تا کنون تغییرات زیادی داشته است.

این محصول که ریشه ایرانی دارد، امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه‌بر ایران کشورهایی نظیر هند، افغانستان، پاکستان، ترکیه و آذربایجان نیز در طراحی و تولید آن نقش بسزایی دارند.

انواع فرش دستبافت

فرش دستبافت انواع مختلفی دارد. این تفاوت گاهی در جنس الیاف به‌کار گرفته شده و گاهی نیز در نوع بافت، طرح و نقشه، سبک محلی و یا موارد دیگر است.

جنس الیاف به‌کار برده شده در فرش تاثیر مستقیمی بر زیبایی، کیفیت و البته قیمت آن دارد.

فرش‌هایی که در آن‌ها از ابریشم استفاده می‌شود به نسبت ارزش بیشتری دارند و طرح‌های متنوع‌تری را پذیرا هستند؛ چرا که ابریشم باعث ظرافت در فرش می‌شود و این ظرافت، طراح را در کشیدن طرح‌های متنوع یاری می‌کند.

در این مقاله به بررسی انواع فرش دستبافت از نظر جنس الیاف به‌کار برده شده می‌پردازیم.

فرش دستبافت چله ابریشم

در فرش دستبافت چله ابریشم، تار فرش از ابریشم است اما پود و پرز آن می‌تواند از ابریشم یا هر جنس دیگری باشد.

اگر جنس پرز این فرش از ابریشم انتخاب شود، این فرش به فرش تمام ابریشم نزدیک‌تر می‌شود؛ بنابراین بر کیفیت و ظرافت آن نیز افزوده می‌شود.

فرش دستبافت کف ابریشم

جنس چله این فرش از پشم است و تمام زمینه آن از ابریشم بافته می‌شود. از ویژگی‌های این فرش می‌توان به شستشوی آسان، ضد حساسیت بودن مواد اولیه، تنوع و گستردگی طرح و نقشه و البته دستبافت بودن اشاره کرد. این فرش متناسب با دکور مدرن نیز هست.

فرش دستبافت گل ابریشم

در این نوع فرش دستباف، نقوش و دور حاشیه‌ها به جای پشم، از جنس ابریشم است. معمولا چله آن را نیز از ابریشم می‌گیرند.

فرش گل ابریشم می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد؛ چرا که با خرید این فرش هم صاحب فرش ابریشمی می‌شوید و هم هزینه کمتری پرداخت می‌کنید.

فرش دستبافت گل ابریشم

فرش دستبافت تمام ابریشم

در این فرش همان‌طور که از نامگذاری آن هم مشخص است، تمام موارد اعم از تار، پود، چله و پرز از ابریشم است و هیچ‌گونه الیاف دیگری در آن وجود ندارد.

فرش تمام ابریشم ارزنده‌ترین نوع فرش است. از این نوع فرش می‌توان به عنوان تابلوفرش و پرده نیز استفاده کرد. ظرافت، زیبایی، استحکام، تنوع در طرح و نقشه و تنوع در رنگ در این نوع فرش بسیار بالا بوده و تفاوت بسیار زیادی با سایر فرش‌ها دارد.

فرش دستبافت پشمی

جنس تار و پود این فرش از پنبه و پرز آن از پشم است. البته در ایلات و عشایر به‌جای پنبه در تار و پود نیز از پشم استفاده می‌کنند که در این‌صورت، فرش تمام پشمی به‌دست می‌آید.

از نکات جالب درمورد این فرش می‌توان به خواص درمانی آن از جمله بهبود گردش خون، آرامش اعصاب، خواب راحت و رفع دردهای عضلانی اشاره کرد.

فرش دستبافت سوف

این نوع فرش کمی متفاوت از سایر فرش‌هاست. در حقیقت سوف نوعی قالی است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده است و فقط نقش گل و بوته‌ها دارای پرز هستند. این فرش در بین اعراب و کشور‌های خاورمیانه طرفداران زیادی دارد و به‌تازگی به اوپا و حتی آمریکا نیز فروخته می‌شود.

 

کدام محصول را بخریم؟ مسئله این است!

حال که تفاوت انواع فرش را دانستیم، زمان پاسخ به این سوال می‌رسد که کدام محصول را تهیه کنیم؟

این که کدامیک از این محصولات را بخریم وابسته به کاربرد و انتظاری است که از زیرانداز داریم.

در هر حال این انتخاب به عهده مصرف‌کننده است اما اگر تصمیم به خرید فرش اصیل و باکیفیت دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید. ما به شما ضمانت می‌دهیم که باکیفیت‌ترین فرش را به همراه عالی‌ترین طرح و مناسب‌ترین قیمت در اختیارتان قرار دهیم. با تضمین اصالت فرش دستبافت قم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *